El. prekybos SEO specialistai susiduria su nauju kanalu: „ChatGPT Shopping“. Nuo 2025 metų balandžio mėnesio „OpenAI“ įdiegė apsipirkimo patirtį, kuri produktų korteles rodo tiesiai „ChatGPT“ viduje. Užuot siuntusi vartotojus į ilgą paieškos rezultatų sąrašą, sąsaja dabar teikia kuruojamas rekomendacijas su vaizdais, etiketėmis ir nuorodomis „pirkti“.

El. prekybos SEO specialistams tai naujas kanalas su labai skirtingomis taisyklėmis. Matomumas priklauso nuo produkto duomenų kokybės, struktūrizuoto žymėjimo ir išorinių signalų, tokių kaip atsiliepimai ir paminėjimai.

„ChatGPT Shopping“ jau testuojamas įvairiose mažmeninės prekybos srityse, todėl kyla klausimų dėl srauto, konversijos ir optimizavimo strategijų pritaikymo.

Dabartinis poveikis mažmeninės prekybos paieškai

„ChatGPT Shopping“ nebėra teorinis įrankis. Jis rodomas el. prekybos analizėje kaip atskiras nukreipimo kanalas. Nors srautas vis dar mažas, palyginti su organine ar mokama paieška, ankstyvieji modeliai yra nuoseklūs visose vertikalėse:

Klientų įsitraukimas ribotas: daugumai mažmenininkų šis kanalas sudaro mažiau nei 1 % visų seansų. Net ir geriausiai matomi rezultatai vis tiek atsilieka nuo kitų įsigijimo kanalų.

Konversijų rodikliai yra neproporcingai aukšti: tai patvirtina pramonės tyrimai. „Seer Interactive“ tyrimas parodė, kad „ChatGPT“ seansų konversijų rodiklis yra apie 15,9 %, palyginti su maždaug 1,8 % „Google Organic“ seansuose. Šie lyginamosios analizės atitinka klientų duomenis, kurie rodo, kad srautas iš „ChatGPT“ konvertuoja 2–4 ​​kartus daugiau nei svetainės vidurkis. Nors bendras srautas išlieka mažas, trajektorija nėra vienoda skirtinguose pramonės sektoriuose.

Vertikalūs modeliai, kuriuos verta stebėti

Ankstyvieji analizės duomenys ir išoriniai tyrimai rodo tris skirtingus vertikalius modelius:

Elektronika: didelė produktų paklausa ir patikimi duomenų srautai lemia, kad elektronikos prekių ženklai rodomi nuosekliausiai. Šioje kategorijoje sesijų skaičius auga sparčiausiai, o kortelės dažnai atspindi „Google Shopping“ su specifikacijomis, įvertinimais ir atsiliepimų santraukomis.

Maistas ir bakalėjos prekės: apimtys yra kuklesnės, tačiau vartotojų skaičius stabilus. Įsitraukimas dažnai atspindi pasikartojantį pirkimo ketinimą, ir pasižymi aukštu Piltuvo apačios (BOFU) užklausos konversijų rodikliu. Piltuvo apačios (BOFU) užklausos – tai paieškos terminai, rodantys didelį ketinimą pirkti, t. y. vartotojas yra arti pirkimo sprendimo priėmimo ir vertina konkrečius produktus ar paslaugas. Šios „pirkimo ketinimo“ užklausos rodo, kad potencialus klientas baigė bendrą tyrimą ir dabar lygina tiekėjus, ieško galutinės informacijos, pvz., kainos, arba nori pirkti, dažnai naudodamas tokius raktinius žodžius kaip „[produktas] ir [konkurentas]“, „nemokamas bandomasis laikotarpis“ arba „[prekės ženklo] kaina“.

Mada ir apranga: srautas mažesnis, palyginti su kitomis kategorijomis, tačiau konversijų rodikliai nuolat viršija svetainės vidurkius. Kai „ChatGPT“ pateikia trumpą chalatų, suknelių ar pižamų sąrašą, pirkėjai, spustelėję nuorodą, dažnai yra pasiruošę pirkti.

„ChatGPT“ dar nėra didelio masto paieškos variklis. Tačiau kai jis pritraukia paspaudimų, tie seansai yra vieni iš labiausiai kvalifikuotų mažmeninėje prekyboje. Taip yra todėl, kad vartotojo kelionė labai skiriasi nuo „Google“ paieškos. Užuot slinkęs per dešimtis nuorodų, „ChatGPT“ apdoroja užklausą, suskirsto sprendimo kriterijus ir pateikia trumpą produktų sąrašą.

Kaip atrodo dabartinė patirtis

Kai vartotojas įveda pirkimo užklausą, pvz., „geriausia išmaniųjų namų kamera“, „ChatGPT“ nurodo tokius veiksnius kaip:

  • Raiška.
  • Naktinis matymas.
  • Naudojimas patalpose ir lauke, prieš rekomenduojant konkrečius modelius.

Kol pirkėjas spusteli nuorodą, jis jau būna išnagrinėjęs visus sprendimo priėmimo kriterijus ir yra daug arčiau pirkimo. Šis procesas pabrėžia tikrąjį pokytį: apsipirkimo patirtis „ChatGPT“ sistemoje atrodo ir jaučiasi kitaip nei tradicinė paieška. Vietoj filtrų ir meniu, vartotojai patikslina rezultatus pokalbio būdu, sakydami tokius dalykus kaip „tik juoda spalva“ arba „neįtraukti „Amazon“. Tolesni klausimai sąlygoja naujus, kontekstą atitinkančius atsakymus, kurie padeda daryti įtaką pirkimo sprendimui.

Pagrindinė „ChatGPT“ savybė yra „OpenAI“ atminties galimybės. Apsipirkimo metu „ChatGPT“ gali remtis ankstesniais pokalbiais ir išsaugotomis nuostatomis, kad pritaikytų produktų pasiūlymus. Šie patobulinimai jau taikomi nemokamiems, „Plus“ ir „Pro“ nariams.

Spustelėjus kortelę, išskleidžiamas išsamios informacijos skydelis:

  • Trumpas dirbtinio intelekto paaiškinimas, kodėl produktas rekomenduojamas.
  • Apibendrinti žvaigždučių įvertinimai.
  • Atsiliepimų skaičius.
  • Pirkimo nuorodos iš kelių mažmenininkų.

Išvada paprasta: mažiau rezultatų ir daugiau konteksto reiškia, kad jei jūsų produktai nepatenka į trumpąjį sąrašą, jų gali ir nebūti.

Kas toliau laukia „ChatGPT Shopping“?

„ChatGPT Shopping“ vis dar yra nauja, bet sparčiai vystosi. Jau dabar numatomi keli pokyčiai:

Remiamos reklamos: nors šiandien rezultatai yra natūralūs, daugelis tikisi, kad neilgai trukus bus galima gauti pajamų. Netrukus skelbimai arba tinkamumo išlaidos (pasiūlymai) gali pradėti vaidinti svarbų vaidmenį.

Atsiskaitymas pokalbyje: „OpenAI“ jau paleido momentinį atsiskaitymą „Etsy“ platformoje, leisdama vartotojams pirkti neišeinant iš „ChatGPT“. Anksčiau „Reuters“ pranešė apie platesnę „Shopify“ integraciją, kuri kuriama, o prekybininkai tikisi mokėti komisinius.

Kaip SEO specialistai tai apibrėžia?

Praktikai pabrėžia tiek „ChatGPT Shopping“ galimybes, tiek ribas. Nors „ChatGPT“ generuojamas srautas yra patrauklesnis nei organinė paieška, srautas vis dar gerokai atsilieka. Konversijų kokybė gali būti neabejotina, tačiau mastas dar nepasiektas.

Reikia pabrėžti, jog ChatGPT Shopping“ būdingas nepastovumas. Nuo 2025 m. balandžio mėn. „ChatGPT Shopping“ rezultatai buvo labiausiai atnaujinti nuo pat paleidimo. Formatas sparčiai vystosi. Sąsajos pakeitimai, naujos produktų etiketės ir rezultatų aiškinimo būdo pakeitimai jau įgyvendinti. SEO specialistams tai reiškia nuolatinį stebėjimą, nes matomumas gali pasikeisti per naktį.

Kiti žiūri į platesnį vaizdą. „ChatGPT“ apsipirkimas niekur nedings ir bus struktūrinis produktų atradimo būdo pokytis. Pramonės tyrimai patvirtina šią nuomonę. Teigiama, kad dirbtinio intelekto paieškos lankytojai 2028 m. pranoks tradicinės paieškos lankytojus. Net jei šiandien „ChatGPT Shopping“ nukreipimai yra nedideli, ilgalaikė kryptis neabejotina.

SEO specialistams išvada paprasta: stebėkite tai dabar ir eksperimentuokite, kas pagerina matomumą. Kadangi dar tiek daug neišspręsta, geriausias būdas suprasti „ChatGPT Shopping“ yra praktika. Ankstyvieji eksperimentai jau atskleidžia, kas veikia, kas genda ir kur slypi keistenybės.

Kas veikia nuosekliai

Išsamūs produkto duomenys yra svarbūs: prekių ženklai, turintys švarius, pilnai užpildytus produktų srautus, yra apdovanojami. Tiksliau, produktai su prekės ženklu, modeliu, variantu, sinchronizuota kaina ir prekių prieinamumu bei identifikatoriais, tokiais kaip GTIN/MPN, nuolat rodomi užklausose. Produktų srauto kokybė yra vienas iš svarbiausių ir vertingiausių svertų, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį.

Schemos ir struktūrizuoti duomenys labai padeda: svetainės, naudojančios patikimą JSON-LD  (JavaScript Object Notation for Linked Data) (produktas, pasiūlymas, bendras įvertinimas, DUK), yra labiau linkusios būti įtrauktos, ypač kai schema pateikiama serverio, o ne pridedama vėliau per JS (JavaScript programavimo kalba, naudojama interneto svetainėse).

Nauda pagrįstas turinys laimi: produktų puslapiai, kuriuose aprašoma „kam tai skirta“ ir „kodėl tai gerai“, suteikia dirbtiniam intelektui stiprų turinį, kurį galima atspindėti (etiketės arba trumpi paaiškinimai).

Viešos apžvalgos ir paminėjimai didina pasitikėjimą. Produkto nuotaika, apžvalgų skaičius ir paminėjimai ne svetainėje tinklaraščiuose ar forumuose padeda kurti tokias etiketes kaip „patvarus“, „tylus“ ir „ekonomiškas“. „ChatGPT“ renka informaciją iš trečiųjų šalių atsiliepimų, forumų, leidėjų turinio ir prekybininkų informacijos srautų.

Kur pasimato trūkumų?

Variantai yra netvarkingi: vartotojai, prašantys „juodų sportbačių“, gali matyti tamsiai mėlynus ir pan. Kai variantų informacija (dydis, spalva) yra neaiški arba nenuosekli, pasitaiko klaidų.

Kaina ir atsargos neatitinka: rodoma kaina kartais neatitinka akcijų; atsargos dažnai pasenusios. Vartotojai spusteli ir randa „nėra sandėlyje“.

Mažmenininkų užsakymai atrodo savavališki: pirkimo parinktyse sąrašai rodomi atsižvelgiant į srauto išsamumą arba anksčiausiai indeksuotą srautą, o ne visada į geriausią kainą ar lojalumą.

Rezultatų nepastovumas: ta pati užklausa gali pateikti labai skirtingus produktų rinkinius net ir po kelių valandų. SEO stebėjimui tai reiškia, kad reitingo ataskaitos yra nestabilios ir mažiau naudingos.

Apibendrinant, ChatGPT Shopping turi keletą privalumų – tai greita ir patogi prekių paieškos bei palyginimo priemonė, galinti pateikti asmenines rekomendacijas pagal vartotojo poreikius ir padėti sutaupyti laiko bei rasti geresnius pasiūlymus. Vis dėlto, yra ir trūkumų: sistema gali neapimti visų rinkoje esančių prekių ar pardavėjų, informacija apie kainas ar likučius ne visada būna atnaujinta, o lokalizuoto turinio, ypač lietuviškų parduotuvių, gali trūkti.

Paverskite savo idėją pelninga el. parduotuve – EL. PARDUOTUVIŲ KŪRIMAS