Ar kada nors jautėtės taip, jog sunkiai dirbate, tačiau nepasiekiate užsibrėžtų tikslų? Per pastaruosius kelerius metus patobulinote savo įgūdžius ir norėtumėte kuo greičiau pamatyti apčiuopiamus rezultatus.
Daugelis žmonių praleidžia savo gyvenimą keliaudami iš vieno darbo į kitą, stengdamiesi turėti daugiau, tačiau gauna labai mažai. Reikėtų nusistatyti IŠMANIUS (SMART) tikslus. Tai reiškia, kad galite išsiaiškinti savo idėjas, sutelkti pastangas, naudoti savo laiką ir išteklius produktyviai ir padidinti galimybes pasiekti tai, ko norite gyvenime.
Šiame straipsnyje išsiaiškinsime, kokie yra SMART tikslai, ir kaip jie padeda pasiekti, ko norite.
IŠMANŪS tikslai: ką tai reiškia?
SMART yra akronimas, kurį galite naudoti norėdami nustatyti tikslą.Tai yra priskiriama Peterio Druckerio Vadybai pagal tikslus. Pirmą kartą šis terminas pavartotas 1981 m. lapkričio mėn. George T. Doran Vadybos apžvalgoje. Nuo tada profesorius Robertas S. Rubinas (Saint Louis universitetas) apie IŠMANIUS (SMART) tikslus rašė straipsnyje Pramoninės ir organizacinės psichologijos draugijai. Jis pareiškė, kad SMART skirtingiems žmonėms reiškia skirtingus dalykus.
Tam, kad įsitikintumėte, jog jūsų tikslai yra aiškūs ir pasiekiami, kiekvienas turėtų būti:
- Konkretus (paprastas, protingas, reikšmingas);
- Išmatuojamas (prasmingas, motyvuojantis);
- Įgyvendinamas (suderintas);
- Aktualus (pagrįstas, realus, orientuotas į rezultatą);
- Apribotas laike.
Profesorius Rubinas taip pat pažymi, kad SMART akronimo apibrėžtį gali tekti atnaujinti, kad atspindėtų veiksmingumo ir grįžtamojo ryšio svarbą. Kai kurie autoriai naudoja akronimą SMARTER.
Kaip sukurti bei plėtoti IŠMANIUS tikslus?
Kaip jau anksčiau minėjome, norint pasiekti tikslą, reikia, kad jis būtų tinkamai sukurtas.
- Konkretus. Jūsų tikslas turėtų būti aiškus ir konkretus, kitaip negalėsite sutelkti savo pastangų arba jaustis tikrai motyvuoti jį pasiekti. Kurdami tikslą, bandykite atsakyti į penkis „K“ klausimus:
- Ką noriu pasiekti?
- Kodėl šis tikslas svarbus?
- Kas dalyvauja?
- Kur tai vyksta?
- Kokie ištekliai ar apribojimai?
Pavyzdys
Įsivaizduokite, kad šiuo metu esate rinkodaros specialistas, bet norite tapti rinkodaros projektų vadovu. Konkretus tikslas galėtų būti: „Noriu įgyti įgūdžių ir patirties, reikalingų tapti rinkodaros vadovu savoje organizacijoje, kad galėčiau vystyti savo karjerą ir vadovauti sėkmingai komandai“.
- Išmatuojamas. Svarbu turėti išmatuojamų tikslų, kad galėtumėte stebėti savo pažangą ir neprarastumėte motyvacijos. Matoma pažanga padės jums sutelkti dėmesį, laikytis terminų ir jausti jaudulį, kad artėjate prie tikslo.
Išmatuojamas tikslas turėtų būti susijęs su tokiais klausimais:
- Kiek?
- Kaip aš žinosiu, kada jis bus įvykdytas?
Pavyzdys
Jūs galite įvertinti savo tikslą įgyti įgūdžių, padėsiančių tapti rinkodaros projektų vadovu, nustatydami, kada baigsite reikiamus mokymo kursus ir įgysite pakankamai patirties (penkerių metų laikotarpiu).
- Įgyvendinamas. Jūsų tikslas turi būti realus ir pasiekiamas. Kitaip tariant, jis turėtų pareikalauti didelių pastangų, jūsų sugebėjimų atskleidimo, bet vis tiek turi būti įmanomas pasiekti. Nustatę pasiekiamą tikslą, atrasite anksčiau nepastebėtas galimybes ar išteklius, kurie gali jus priartinti prie tikslo.
Užsibrėžę įgyvendinamą tikslą sugebėsite atsakyti į tokius klausimus:
- Kaip aš galiu pasiekti šį tikslą?
- Kiek realus yra tikslas, atsižvelgiant į tam tkrus apribojimus, pvz., finansinius išteklius?
Pavyzdys
Paklauskite savęs, ar įgūdžių, reikalingų tapti rinkodaros projektų vadovu, įgijimas yra tikslingas, remiantis jūsų turima patirtimi ir kvalifikacija? Pavyzdžiui, ar turite laiko užbaigti reikiamus mokymus? Ar jums reikalingi ištekliai? Ar galite sau leisti tai padaryti?
- Aktualus. Įsitikinkite, jog jūsų tikslas tikrai yra svarbus ir kad jis neprieštarauja, netrukdo kitiems tikslams. Mums visiems reikia paramos ir pagalbos siekiant tikslų, tačiau nepamirškite, kad už galutinį rezultatą esate atsakingas jūs. Niekas už jus nepasieks tikslų.
Jeigu į šiuos klausimus atsakote „taip“, tai patvirtinimas, kad išsikėlėte aktualų tikslą:
- Ar tai verta?
- Ar tinkamas laikas?
- Ar jis atitinka mūsų poreikius?
- Ar esu tinkamas asmuo šiam tikslui pasiekti?
- Ar tai tinkama dabartinėje socialinėje ir ekonominėje aplinkoje?
Pavyzdys
Jeigu norite įgyti įgūdžių, kad galėtumėte tapti rinkodaros projektų vadovu savo organizacijoje, pirmiausia pagalvokite, ar dabar tinkamas laikas kibti į mokslus, semtis žinių? Ar tikrai esate tinkamas asmuo šiai pozicijai? Ar atsižvelgiate į savo sutuoktinio tikslus? Pvz., jei planuojate kurti šeimą, būtų sudėtinga laisvalaikį skirti tobulinimuisi profesinėje srityje.
5.Apriboti laike. Kiekvienam tikslui reikia tikslios datos, kad galėtumėte sutelkti dėmesį į terminą ir nuosekliai dirbti. Ši SMART tikslų strategija padeda susitelkti į svarbiausius – ilgalaikius – tikslus ir nenustumti jų į šalį dėl mažiau svarbių kasdienių užduočių.
Laike apribotas tikslas atsako į šiuos klausimus:
- Kada?
- Ką aš galiu padaryti po šešių mėnesių?
- Ką aš galiu padaryti po šešių savaičių?
- Ką aš galiu padaryti šiandien?
Pavyzdys
Kiek laiko užtruksite, kad įgytumėte rinkodaros projektų vadovo pareigoms užimti reikalingus įgūdžius? Ar reikės papildomo mokymo, kad galėtumėte laikyti egzaminus ar įgyti reikiamą kvalifikaciją? Svarbu nusistatyti realistišką laiko tarpą mažesniems tikslams, kurie yra būtini norint pasiekti jūsų galutinį tikslą.
Privalumai ir trūkumai
SMART yra veiksminga priemonė, užtikrinanti aiškumą, tikslumą ir motyvaciją, kad pasiektumėte savo tikslus. Tai gali padidinti šansus pasiekti tikslus, nes skatinama juos tiksliai apibrėžti ir nustatyti užbaigimo datą. IŠMANIŲ tikslų strategiją galima taikyti įvairiose srityse; tam nereikia specialių žinių ar mokymų.
Yra nuomonių, jog ši strategija ne visada veiksminga arba gali būti neteisingai suprasta. Kai kurie žmonės mano, kad SMART nėra tinkama ilgalaikiams tikslams, nes trūksta lankstumo, slopina kūrybiškumą.
Taikykite tai savo gyvenime
Galbūt jūs visada svajojote keliauti po pasaulį, bet iki šiol nepavyko to įgyvendinti? Sakote sau, kad neturite pakankamai laiko, pinigų? Pagalvosite apie tai kitais metais?
Pabandykite nustatyti SMART tikslus, kurie padės konkretizuoti kelionės planus, paversti juos išmatuojamais, pasiekiamais, apribotais laike. Galbūt jūs pastebėsite, kad tikroji priežastis, dėl kurios nepavyko keliauti, yra ta, kad jūsų planai buvo pernelyg neaiškūs arba nerealūs?
Jeigu reikia pagalbos įgyvendinant savo internetinės svetainės kūrimo ir platinimo tiksluose, kreipkitės į mus, Studija 4D.