+370 689 37799 info@studija4d.lt

Startuoliai (startup‘ai)

Turbūt kiekvienas iš mūsų esame ne kartą  girdėję žodį startuolis, startuoliai (startup‘ai). Tačiau ar susimąstėte, kokia yra tikroji jo reikšmė? Startuolis (angl. start-up) yra įmonė, kuri ieško naujo, netikėto, pelningo bei sparčiai augančio verslo modelio. Paprasčiau tariant, tai yra naujas verslas. Tačiau skirtumas tarp paprasto verslo ir startuolio visgi yra. Pagrindinis startuolių vadinamo verslo skiriamasis bruožas yra inovatyvios idėjos. Dažniausiai startuolių veikla būna susijusi su informacinėmis technologijomis ir yra orientuota į pasaulinę rinką.

Anot ekspertų, startuolių kultūra siejama Silicio slėniu ir ten esančiu  Stanfordo universitetu (Kalifornija), nes būtent ten 20 a. viduryje prasidėjo informacinių technologijų revoliucija. Po kelių dešimčių metų Silicio slėnyje įsikūrę ir visame pasaulyje garsi įmonė Apple.

Originalumas, idėjos naujumas ir aktualumas

Iš tiesų, startuolių, stebinančių originaliausiomis ir netikėčiausiomis idėjomis,  Lietuvoje pastaruoju metu sparčiai daugėja. Nėra vienos bendros taisyklės, lemiančių startuolių sėkmę. Svarbiausia – originalumas, idėjos naujumas ir aktualumas.

Svarbu paminėti, kad sėkmingiems startuoliams būdinga didesnė tolerancija rizikai. Jie nebijo rizikuoti ir patirti nesėkmes. Kaip teigia patyrę verslininkai, šiuolaikinė karta – pokyčių karta. Tai, kas šiandien yra naujovė, po kelių metų gali tapti kasdienybe. Siūlydamas naujas, netikėtas prekes ar paslaugas, verslininkas labai rizikuoja, nes nežino, ar jos sulauks žmonių susidomėjimo ir taps populiarios. Tačiau jeigu nepabandysite, niekada nesužinosite. Sėkmė šypsosi tik drąsiausiems. Būtent tokie ir yra startuoliai.

Kokios yra pagrindinės startuolių klaidos, lemiančios nesėkmes?

Anot ekspertų, viena iš dažniausių pradedančių startup‘ų klaidų yra savo būsimų klientų pažinimo trūkumas. Neužtenka tik sugalvoti gerą, inovatyvią verslo idėją, labai svarbu atlikti klientų poreikių tyrimus, t.y. atlikti statistinę analizę, pabendrauti su klientais akis į akį. Dar geresnis sprendimas – pirmiausia sukurti bandomąją produkto partiją ir tokiu būdu išbandyti, kaip viskas vyksta realybėje, ne tik planavimo dokumentuose. Nereikia pamiršti, jog startuoliai negali pasigirti didelėmis piniginėmis lėšomis, todėl idėjos patikrinimas turėtų būti atliktas su minimaliomis investicijomis.

Kita problema yra jaunųjų verslininkų finansų planavimo trūkumas.

Dažnai verslo žlugimo priežastis būna nepakankamai tikslus būsimų investicijų poreikio įvertinimas. Būtina prieš pradedant verslą kiek įmanoma tiksliau apskaičiuoti, kiek ir kokių investicijų pareikalaus naujasis verslas. Praktika rodo, kad 9 iš 10 atvejų investicijų prireikia daugiau, nei buvo suplanuota. Reikia tai įvertinti ir turėti papildomų pinigų nenumatytiems atvejams. Svarbu prisiminti dar vieną svarbų dalyką, jog išankstinis pajamų planas beveik visada būna per daug optimistiškas. Nesitikėkite tik pradėję verslą sulaukti didžiulio pelno. Tai nėra realu, nes pinigai ateina su sunkiu darbu ir patirtimi.

Taip pat nereikėtų per daug ir per ilgai planuoti.

Nebūtina rengti išsamaus verslo plano, išskyrus tuos atvejus, kai to reikalauja rėmėjai ar projektą finansuojantys asmenys. Praktika rodo, jog nei vienas verslo planas realybėje nėra išpildomas. Pakanka išgryninti būsimojo verslo modelį, apytiksliai suskaičiuoti investicijas, išlaidas, pajamas ir kt.

Be galo svarbu laiku pripažinti nesėkmę. Startuolis turi suvokti, kad verslo planas labai skiriasi nuo tikrovės ir būti pasiruošęs iššūkiams bei galimai nesėkmei. Jeigu verslo idėja nepasiteisina, nereikia bijoti ją tobulinti ar net visai pakeisti verslo koncepciją. Svarbu laiku pripažinti, kad verslo idėja nėra sėkminga, perspektyvi ir imtis naujo projekto, o ne gaišti laiką, švaistyti savo energiją ir pinigus bandant realizuoti neperspektyvią idėją. Kol bandysite atgaivinti tokią idėją, sugaišite daug laiko, per kurį sukurtumėte naują projektą ir uždirbtumėte pinigų.

Verslo  inkubatoriai

Dažnai startuoliai nepasinaudoja jiems prieinama pagalba, kurią gali suteikti verslo  inkubatoriai, įvairios verslumo skatinimo programos ir pan. Tai nebūtinai bus materialinė parama.  Ne mažiau vertingos yra patyrusių verslininkų konsultacijos, jų praktiški patarimai. Naudinga sužinoti ne tik kaip reikėtų, bet ir kaip nereikėtų  elgtis konkrečioje situacijoje. Patirtis, nesvarbu gera ar bloga, yra neabejotinai naudinga.

error: Visos teisės saugomos. Kopijuoti draudžiama.